PAN in Perspectief
Van woensdag 25 t/m zondag 29 november 2020 viert PAN Amsterdam, beurs voor kunst, antiek en design, de kunst in samenwerking met de KVHOK, de Nederlandse Galerie Associatie en het Amsterdam Art Gallery Weekend, dat gelijktijdig plaatsvindt. Vele PAN-deelnemers openen een lang weekend feestelijk de deuren, zo ook Rachel Reijers van Antes Art 1900 in de galerie van de Haagse Salon!
U bent daarom van harte welkom van woensdag 25 t/m zondag 29 november a.s. van 11.00 tot 18.00 uur aan de Laan van Meerdervoort 41 in Den Haag.
Uiteraard alles met inachtneming met de dan geldende maatregelen en voorschriften. Om te voorkomen dat u eventueel buiten de galerie moet wachten, verzoeken wij u zich aan te melden via email of telefoon. We proberen zoveel mogelijk met ’tijdslots’ te werken; wij kunnen maximaal 6 personen per uur tegelijk ontvangen in de galerie!
Hier vindt u een overzicht van actuele tentoonstellingen en deelnemende galeries aan PAN in Perspectief, door het hele land: PAN in Perspectief
Een begeleidende plattegrond met de deelnemers op de kaart treft u in de nieuwe, dubbeldikke wintereditie van TABLEAU (nu verkrijgbaar via www.tableaumagazine.nl) of kunt u hier als PDF opvragen.
Hierbij alvast een klein voorproefje van een aantal objecten van Antes Art 1900 die er te zien zullen zijn;
Eén van de mooiste vazen van Pierre D’ Avesn met de originele ontwerptekening (!), litho van Odilon Redon uit 1889 voor “Les debâcles” van Emile Verhaeren en een prachtig bureau uit 1957 in
Italiaans notenhout van Gianfranco Frattini, uitgevoerd door Bernini. En natuurlijk nog veel meer moois!
En natuurlijk is dan ook een groot deel van de collectie van de Haagse Salon te bekijken!
Giangranco Frattini (1926-1904) – ontwerp 1957 – Bureau 530 in notenfineer uitgevoerd door Bernini.
Frattini behoorde met een aantal andere ontwerpers en architecten tot de groep die een grote impuls gaven aan een nieuwe ontwerp beweging in Italië aan het midden en het einde van de 50er jaren. Na zijn afstuderen als architect aan de „Politecnico de Milano’ in 1953 begon hij zijn eigen ontwerp praktijk. Zijn leraar en mentor was Gio Pont (1891-1979). Frattini was een industriële ontwerper ‚avant la lettré’ en werkte o.a. samen met Cassina en voor zijn lamp/licht ontwerpen met Artemide. In 1956 was hij een van de medeoprichters van de „Associazione per il disegno industriale”.
Het bureau heeft twee rolluiken met aan de ene kant drie compartimenten en aan de andere zijn twee compartimenten en drie kleine lades. Het bureau is gerestaureerd en verkeerd in een prima staat. De sleuteltjes zijn vernieuwd. Afmetingen: Hoogte: 0,95 cm; Breedte 1.30 m. D.: 0,80 cm.
Pierre d’ Avesn – Deze zeldzame en bijzondere vaas met paradijsvogels is een ontwerp van Pierre d’ Avesn. Een glaskunstenaar die op jonge leeftijd in de glasfabriek van René Lalique ging werken. Hij kreeg de eer om de ‘cire perdue’ vazen van Lalique uit te voeren. Tussen 1926 en 1930 ontwierp en werkte hij voor zichzelf. Zijn vazen en andere glasobjecten werden uitgevoerd door de ‘Cristallerie de Saint Rémy’. De vaas is vervaardigd uit zwart geperst glas met wat groen patina. Hoogte: 32 cm. Hierbij tevens de de oorspronkelijke ontwerptekening van de vaas, wat bijzonder zeldzaam is.
Pierre d’ Avesn – ontwerptekening vaas met paradijsvogels.
Odilon Redon (1840-1916) Litho voor het boek „Les Débâcles” van Emile Verhaeren (1855-1916). Afmeting beeld: 14 x 9,5 cm. De afbeelding is ingelijst achter museumglas.